Skip to content →

Een lesje gamesverkopen van Ubisoft

Redelijk tot goede games uitbrengen, met geweldige verkoopcijfers. Hoe doet Ubisoft dat toch? Een lesje gamesverkopen van de meester zelf.

De Ubi-games Watchdogs en The Division waren(/zijn) niet aan te slepen. Dit terwijl  er op beide games toch behoorlijk wat is aan te merken. Ubisoft gebruikt een slimme techniek om goede games geweldig te laten verkopen. Hierbij hun stappenplan.

Stap 1: hypen met (te) mooie beelden
Hoe krijg je gamers helemaal lijp? Nou, met mooie beelden kom je een heel eind. Maak dus een filmpje met onrealistisch mooie graphics. Grote kans dat de game de ‘talk of town’ wordt en snel viraal gaat. Natuurlijk vallen de looks bij de release tegen, maar de buzz die het creëert is goud waard. Beste timing om zo’n filmpje uit te brengen? Wat dacht je van de E3. Pakt de titel meteen wat E3 Awards.

Stap 2: houd de buzz levend
Zorg mondjesmaat voor nieuwtjes rond de game. Onthul bijvoorbeeld nieuwe features of stuur nog een paar opgepoetste screenshots naar de pers. Zo blijft de game in de belangstelling en zullen mensen blijven uitkijken naar de release.

Stap 3: overtuig ook de mainstream
Die mooie filmpjes en constante stroom nieuwtjes zorgen ervoor dat ook minder fanatieke gamers van het spel horen. Perfect, want dit is een belangrijke doelgroep. Deze groep is meestal minder actief op gamewebsites en zal vooral op de naam (of advies van vrienden) tot koop overgaan. Van veel vergelijkbare games hebben ze überhaupt nog nooit gehoord. Een supervoordeel dus in de schappen straks.

Stap 4: profiteer van de voorgaande stappen 
Nu de game al zo bekend is voor de release hoef je m praktisch alleen nog in de winkel te leggen. Natuurlijk moeten we dit niet onderschatten; de game moet wel degelijk goed zijn.  Slechts recensies zijn altijd een doodsteek.

Puur door de gecreëerde hype zal de game nu veel beter verkopen dan games met ongeveer dezelfde beoordeling. Slim, maar in veel gevallen ook een tikkeltje teleurstellend. Vergelijk bijvoorbeeld de beelden van de eerste (ingame)trailer van Watch Dogs – waarmee de hype is begonnen – met het eindresultaat. Een wereld van verschil. Ook qua inhoud missen de games net dat beetje extra om uit te groeien tot klassiekers.

Conclusie
Ubisoft heeft een stappenplan bedacht om concurrenten te slim af te zijn. Toch hoop ik niet dat dit de nieuwe trend is. Dit zorgt toch vooral voor teleurstelling bij gamers (en een gevulde portemonnee van Ubisoft).

Disclaimer: ondanks dat ik dit niet zo’n chique strategie vind, speel ik de meeste Ubisoft-games met veel plezier. Bovenstaand is dus zeker geen haatverhaal. Eerder een constatering van een minder leuke trend. 

 

Published in Geen categorie

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *